Vaccin eller inte?

Oförglömligt / Permalink / 3
Emelie blogg har fått mig att fundera på det här med vaccin. Saken är den, att skulle jag få chansen att vaccinera mig just nu skulle jag tacka nej faktiskt. Ni kanske tycker jag är dum som gör så, men jag är bara vaksam. Jag vill inte att någon läkare ska stoppa något i min kropp som inte funnit speciellt länge, och det spelar ingen roll att ni säger att de har kollat allting hur noga som helst. Det gör man med allting, det betyder inte att det är 100% säkert, även om jag faktiskt tror att det inte är någon fara. Jag villl bara inte, det känns inte rätt.
Sedan säger alla att man hjälper varandra, att man stoppar viruset.. Visst, vi stoppar det HÄR viruset.. men om jag förstått det rätt, så är svininfluensan en mutation..? Hm, ja gott folk, man kan ju undra varför virus muterar.. Kanske för att vi vaccinerar oss mot allting så de måste. Evolution helt enkelt. Vi kanske stoppar svininfluensan för 10, 20 år. Men vad skapar vi istället? Kanske något ännu farligare...?
Ärligt talat vet jag inte, jag spekulerar ju bara och folk gör precis som de vill. I slutändan behöver jag bara tänka på mig själv egentligen, om man bortser från det argumentet att man stoppar smittan från att nå andra. Jag menar mer att jag inte har några barn till exempel, som gör situationen svårare att avgöra.
Media har förstorat upp svininfluensan, som media alltid gör. Alla snackar om hur man kan dö av det, men folk dör av vanlig influensa också, men det står aldrig i tidningen för vanlig influensa är en naturlig dela av vardagen och det är inte på tal om att vaccinera oss mot den.
Jag vet inte!! Kan hända att jag vaccinerar mig så småningom. Vi får väl se! Jag kanske få ligga pissigt sjuk i min säng om några veckor och äta upp mina ord! Detta är bara lite funderingar och osäkerheter jag har angående detta, that's it! Jag menar bara att det kanske inte är det mest självklara i världen, att gå och vaccinera sig med resten av befolkningen. Tycker bara man ska stanna upp och fundera lite innan man följer strömmen. Sedan är strömmen säkert helt ofarlig. Men man vet aldrig.
#1 - - emelie:

Det låter vettigt det du skriver! :) Men stackars de som redan tagit det om de skulle vara fel på vaccinet. Haha.

Men jag håller med dig.. Tror jag. Alltid svårt för att vara helt för eller helt mot. :P

#2 - - Challe:

Haha, jag tror säkert att de alla kommer må finfint. Jag tror verkligen inte att det är något fel på vaccinet, och jag är verkligen inte emot vaccin i allmänhet, de har räddat många liv!! Men kan vara nyttigt att ta ett steg tillbaka och tänka efter. ;)

#3 - - Annika:

du skriver att folk dör av vanlig influensa också.. ja det stämmer. men de som dör dör pga av då¨ligt eller försvagat immunfölrsvar. vi 'vanliga' som har ett hyffsat immunförsvar klarar oss därför. denna influensan är dock en HELT annan.. den är helt NY, det har ALDRIG funnits en liknande. det är DET som gör den så farlig. ingens immunförsvar hjälper mot den förrän man har fått unfluensan. men det kan vara svårt för många att bygga upp antikroppar mot ett okänt virus. det är därför man vaccineras mot denna, och inte mot vanliga influensan. du gör såklart som du vill.. men som du skrev att man skyddar varann för 10-20 år. det blir ganska rejält mycket folk som räddas genom det. även om det kommer ett farligare virus om 20 år så tycker jag att det är värt det. man kan inte styra över mutationer. bara min åsikt :)

Till top