Produktiv Dag!

Oförglömligt / Permalink / 2
I Söndags ringde Andrew och frågade om jag ville gå på bio och se Mupparna, den nya filmen. Så då gjorde vi det! Den var riktigt rolig faktiskt, jag gillar mupparna! Vi gick runt lite på stan och fönstershoppade mest. På kvällen åt vi pizza och tittade på film - Saving Private Ryan. Var riktigt länge sedan jag såg den. Jag skojade med Andrew och sa att det är mycket krig i den här filmen.
Idag har jag varit väldigt produktiv när det gäller min ekonomi. Så här är det - Jag spenderar för mycket pengar. Men det är egentligen inte mitt största problem. Mitt största problem är att jag har noll koll på hur mycket jag spenderar eller hur mycke jag borde spendera. Jag kom fram till att det finns några anledningar till detta:
  • Jag använder alltid mitt kort. När man använder sitt kort så har man inget fysiskt att kolla på, man ser helt enkelt inte hur pengar försvinner och man tittar oftast inte ens på hur mycket man just betalade. Man trycker in kortet och sin kod och vipps - så har man köpt något! Jag har bestämt att ta ut en fast summa kontanter i början av veckan och det är min budget för den veckan. Då kan jag enkelt se hur mycket jag spenderar och hur mycket jag har kvar!
  • Jag är rädd att kolla kontot. Eftersom jag använder kortet jäm och spenderar små summor här och där, och därmed inte har någon som helst koll på hur mycket jag spendera känns det som jag spenderat en miljon kronor ungefär. Jag blir rädd att kolla kontot. Och ju fler dagar det går utan att jag kollar kontot, desto värre blir det. Man har ju såklart inte mer pengar bara för att man inte kollar kontot. Jag har gjort upp en månadsplan som har blivit indelad i veckor där jag har gett mig själv  en veckobudge som jag som sagt ska ta ut i kontanter. På en sjudagarsvecka kan jag som högst använda 70 pund. Jag vill helst att ca 20 av dom ska gå till mat, resten kan gå på nöjen. Mitt mål är ändå att inte göra mig av med mer äm 50 pund så att jag kan spara 20 pund i veckan. Det skulle ge mig ett totalt sparande av nästan 100 pund i månaden vilket vore sjukt bra!! Råkar jag ha kontanter över i plånboken på en Söndag kväll så slänger jag dom i spargrisen - de funkar fortfarande riktigt bra!
  • Jag vet inte hur mycket man borde spendera. Det är svårt att göra en budget och ge sig själv en vecko-peng om man inte vet hur mycket man borde spendera på till exempel mat. Räkningar och hyra är ju lätt att ta bort, det är samma summa varje månad. Men hur mycke ska man egentligen spendera på mat? Jag använde mig av google och farmors råd, och bestämde mig för att 100 pund i månaden ungefär borde räcka. Köper jag mycket som jag kan frysa ner så blir det bra, och alltid alltid gör mina egna luncher!!
  • Jag impulsköper. Jag faller för alla dom där chokladerna som ligger på rad vid kassan... Vid lunch är jag svinhungrig och tänker att jag vill äta precis allting. Och plötsligt struntar jag i hur mycket pengar jag har, jag bara måste ha den där goda pasta salladen.. NO MORE. Jag måste sluta lyssna på min mage, för efter man ätit en lunch så är det ju över. Jag kan ju lika gärna bli mätt med hemmagjord, om än tråkigare, lunch. Så kan jag ju försöka göra lite godare mat till middag om jag känner att lunchen var tråkig. Jag hatar att jag spenderar så mycket pengar på mat! Sedan jobbar jag på ett farligt ställe med hundratals dvd skivor, cd skivor och böcker etc för låga priser. Och det är klar att jag får shoppa om jag vill, men den shoppingen ska vara inom min nya budget.
Nu blev detta kanske lite långt, men jag hoppas ni ser hur mycke jag planerat och tänkt ut. Jag fick min lön nu vid midnatt och jag har redan organiserat allting. Månadshyran har blivit flyttad till mitt sparkonto och pengar jag var skyldig Andrew för mobilräkningen har flyttats över till honom. Detta blir bra tror jag. Det känns positivt! Jag har också gjort ett schema där jag kan fylla i i hur mycket jag spenderat varje dag och var det totala blev för veckan, och förhoppningsvis kan jag också fylla i mitt: "Sparat?" ruta! Mit mål är helt enkelt att spara så mycket pengar som möjligt så att jag kan ha råd med roliga saker i framtiden, som resor etc. Eller om något händer då jag behöver pengar snabbt.
Hoppas alla mår bra och inte blev för uttråkade!
#1 - - Lillasyster:

Åhh, det här låter smart. Inte alls tråkigt att läsa, tyckte jag :) Hoppas det funkar för dig!

#2 - - Emelie:

100 pund i månaden? Alltså är mat i england väldigt billigt? Jag, Andreas och Noah äter för kanske 5000 på en månad. Fast du är diverse hygienartiklar inräknade också. + att vi äter ute ganska ofta. Men man kanske klarar sig på 100 pund? Fast då kan du nog inte äta ute så ofta? Fast det ska man nog kanske inte göra... :)



Sen är ett annat bra tips att äta många mellanmål så slipper du äta mängder av mat till lunchen och är därmed inte lika sugen på choklad innan.

En stadig frukost med mängder av protein håller dig mätt längre :D



Just det! Veckohandla och planera vad du ska äta varje dag och följ detta! Storkok sparar du också jättemycket på. Du kan ju göra storkok på köttfärssås och frysa in. Smidigt att tina upp och bara koka pasta till! Billigt :D Du kan även "spä" ut köttfärsen med riven morot! Nyttigt också. :)



Kommer gå skitbra! :D Jag sparar massor av pengar med matlådor till skolan.



PUSS PÅ DEJ!

Till top