Books I've read in March

Vardag / Permalink / 0
Dessa böcker läste jag ut i Mars: 
 
Lucky av Alice Sebold 
Alice är författaren av The Lovely Bones (Tror den heter Flickan från Ovan på Svenska). Hon blev själv våldtagen och misshandlad som student på Universitet av en främling i en park, och detta är hennes berättelse. En fruktansvärd sak att hända. Det var en välidgt intressant bok och jag gillade nästan hela boken, fram till det allra sista kapitlet som plötsligt rusar förbi efterföljden av allt som hände. Kände verkligen att det kunde ha dragits ut lite mer och förklarat vad som hände då hon blev äldre. Kändes ungefär som hon berättat denna långa, hemska hustoria som ändå slutar i triumf med ett snabbt: "ja och sedan flyttade jag hit, en del skit hände med den här personen som jag aldrig nämnt innan och hej hoppsan här tog boken plötsligt slut!" 


Cosmos av Carl Sagan 
Klassiker! Carl Sagan var en fantastisk vetenskapsman och han kunde verkligen skriva poetiskt, speciellt om rymden. Älskade den här boken, även om en del av innehållet nu är gammalt så var det fortfarande intressant att läsa honom. Detta var ju också en TV serie, som nu har gjorts om av Seth Mcfarlene och leds av Neil Degrasse Tyson. Sjukt bra serie föresten, älskar rymden! 
 
Elephants on Acid and other bizarre experiments av Alex Boese 
Detta är en ganska så intressant bok om massor av bissarra experiment som faktiskt har utförst av människor. Massor med korta kapitel som förklara dessa expierment, vilket betyder att man inte behöver läsa från början till slut om man inte vill. Jag tror jag hade tyckt den var mer intressant om jag inte läst psykologi. Dom flesta experiment är faktiskt psykologi experiment som jag redan hört talas om, många, många gånger. 
 

Rosemary's Baby av Ira Levin 
Boken är uppdelad i tre delar. Två stora, som är i princip halva boken och så en tredje liten del som består i princip av ett par kapitel. Jag tyckte att första delen var ganska tråkig och i vissa delar faktiskt dåligt skriven. Men då jag kom in i andra delen började jag tycka om boken, det började hända grejor och skrivandet förbättrades också. Hade ny tacksamhet mot första delen som faktiskt målade upp parets liv rätt bra, och fick ge andra delen mer liv på det viset. Vet fortfarande inte om jag gillar slutet, jag vill ju inte ge några spoilers om någon skulle vilja läsa den, men jag tycker nästan att slutet kunde ha gått åt motsatt håll istället för vad som faktiskt hände vilket föll nästan lite platt. 
 
 
 
 
Till top