Books I've read in February

Vardag / Permalink / 1
 
 
 
Why people believe weird things - Michael Shermer 
 
Intressant och bra bok att börja med om man inte är så familjär med skepticism. Jag lyssnar i princip varje dag på en podcast som heter The Skeptics Guide to the Universe, plus att jag läst böcker och artiklar om liknande ämnen förut. Därför kände jag att jag redan hört mycket av det jag läste i den här boken men jag fann den fortfarande intressant. Det var speciellt ett par kapitlar jag inte hade hört så mycket om förut, nämligen om människor som inte tror att förintelsen skedde på det viset som historier säger att det skedde. Dom tror inte att så många som sex miljoner människor dog, och dom tror inte att någon dog i gaskamrar. Fruktansvärt, men en intressant läsning. 
 
 
 
Brain on fire - my month of madness - Susannah Cahalan 
 
Jag fick den här boken av min syster i julklapp och jag läste ut den ganska snabbt!  Susannah berättar en otroligt fascinerade historia om hur hon sakta helt enkelt blev galen. Eftersom hon är journalist tycker jag hon gjorde ett utmärkt jobb i att berätta hur det gick till, hon hade undersökt så många detaljer hon kunde från läkare, familj och andra personer som var i hennes närhet medans dom alla försökte klura ut vad som hände med henne och hennes hjärna. Eftersom hon inte minns mycket under tiden hon var sjuk, har hon varit tvungen att pussla ihop så mycket hon kunnat från överbevakningskameror, dagböcker, sjukhus journaler och allt hon kunde komma över. En jätte-intressant bok!
 
 
59 Seconds: think a little, change a lot - Richard Wiseman 

Jag hade velat läsa den här boken ganska länge eftersom Richard hade blivit intervjuad ganska många gånger av min favorit podcast. Richard är en psycholog och han har i princip skrivit en självhjälp bok med en tvist. Han använder vetenskapliga studier för att visa vad som faktiskt kan hjälpa människor med olika problem. I slutet av varja kapitel skriver han hur man kan göra något för att till exmepel bli gladare, eller få någon att tycka om en på mindre än en minut. Ganska rolig bok, men med min psykologi utbildning var det inte mycket som var nytt för mig, så kändes lite tråkig här och där. Men om man inte läst psykologi är det ganska mycket som man kan förvånas över. Definitivt bättre än vilken självhjälp bok som helst, eftersom dom oftast är fylld med absolut dynga. Läs: waste of money. 
 
 
 
#1 - - Vickan:

Weee, jag är glad att du tyckte om den!

Till top