The list about books

Böcker, Listor / böcker, listor, läsa / Permalink / 0
 
Snabbläsare eller långsamläsare?
Jag läser snabbt, men beroende på hur mycket tid jag har att läsa och hur mycket lust jag har så kan det ta olika tid innan jag läst ut en bok. I vanliga fall läser jag väl ungefär fyra böcker i månaden, så det blir väl en bok i veckan vilket jag tycker är ganska snabbt när man jobbar heltid och har andra saker för dig också. Men jag älskar verkligen att läsa, och har alltid minst fyra böcker som ligger och väntar på mig att läsa dom. 

Tegelstenar eller tunnisar?
Det spelar inte mig så stor roll egentligen. Ibland är det uppfriskande men en tunn bok som man läsa ut på en dag, men om den är riktigt bra kanske man vill ha lite mer av den. Ibland känner jag att böcker är lite för långa, att författaren ganska enkelt hade kunnat slänga ut några överdrivet långa beskrivningar till exempel...
Är boken bra så spelar längden ingen roll helt enkelt. 

Bibliotek eller bokhandel?
Bokhandel tror jag. Mest för att en ny bok har en speciell känsla och lukt som får mig att vilja läsa på en gång. Fast jag har bestämt att när jag läst ut alla böcker som ligger och väntar på mig ska jag gå med i bibliotket eftersom det är ju hundra gånger billigare att låna böcker än att köpa dom haha! 

Ljudbok eller e-bok?
Jag har bara lyssnat på en ljudbok i hela mitt liv och det var en CD jag fick när jag var yngre och var med i Pollux hästbokklubb. Jag gillade faktiskt den, men det är inget jag känner mig intresserad av. Jag kör inte bil, så jag känner att det är väl enda gången jag kanske skulle vilja lyssna på en bok. Jag har hört att The Hitchhikers Guide to the Galaxy ska vara bättre på ljudbok då författaren själv läser, men jag älskar att läsa. Jag skulle nog bara störa mig på hur dom skulle säga vissa meningar, och när man läser tyst i huvudet kan man ju typ ändra rösterna på karaktärerna och ge dom den personliget man själv tycks känna då man läser. Jag tror alla får olika känslor när dom läser böcker. E-bok är okej, jag har ju en Kindle men jag använder den väldigt sällan faktiskt. Den kan vara bra när man åker på semester efersom man då inte behöver packa med sig massor med böcker, men jag känner också då jag läser den att jag saknar att bläddra sidor och veta var i boken jag är. Men jag får väl säga e-bok då! Det blev ett lite väl långt svar här haha! 

Inbunden eller pocket?
Inbunden är oftast finare men pocket är ju lite enkare att ta med sig! Kan inte bestämma.  

Vampyrer eller spöken?
Varken eller... Är inte så mycket för fantasty, även om det finns ett fåtal böcker jag har läst i genren som jag gillar. Men inga med vampyrer, eller spöken.... 

En i taget eller slalomläsning?
En i taget, absolut. 

Nytt eller gammalt?
Jag älskar att läsa klassiker, men också helt nya böcker. Så jag får säga båda!

Bokmärke eller hundöra?
Aldrig hundöron, avskyr det! Absolut bokmärlen. 

Snacks eller godis?
Att äta medans jag läser då antar jag. Jag äter oftast inte då jag läser, tycker bara det stör. Men en god kopp te är aldrig fel! 

Biografier eller memoarer?
Måste nog säga memoar då eftersom dom är oftast mer fokuserade på ett tema och liksom berättar en bättre historia snarare än en tidslinje av någons hela liv. 

Skräck eller chicklit?
Helst ingen av dem, men om jag måste välja kör jag på skräck. Men då ska det vara klassiker som Dr Jeckyll and Mr Hyde till exempel. 

Soffan eller sängen?
Sängen.

Inne eller ute?
Beror på vädret och om jag har en bekväm stol. Är det för soligt kan det bli jobbigt för ögonen att läsa efter ett tag. Men på stranden i en skön solstol med ett bar solgasögon, man kan ju inte gå fel? 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Original tack. Jag läser ju aldrig Svenska böcker nu ändå, är ju ganska svårt att få tag på. Men jag fick ju några v mormor i julklapp (Jonas Gardells). Men jag gillade aldrig Svenska översättningar, hittar alltid fel liksom. Jag minns att jag provade att läsa första Harry Potter boken på svenska och det är verkligen inte alls lika bra som Engelska originalet. 

Poesi eller prosa?
Prosa helst. Har svårt för poesi oftast, men inte alltid. Tycker bara att ofta blir det så himla löjligt och jobbigt.

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Spelar ju givetvis absolut ingen som helst roll. Så länge boken är bra läser jag den. 

Boken eller filmen?
Boken.

Kokbok eller Bakbok?
Kokbok.

Kärlek eller spänning?
Kärlek!

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Ingen som helst aning, kommer verkligen inte ihåg. Minns inte när jag började läsa vuxenböcker. Men Oliver gav oss The God of Small Things att läsa på Engelskan på gymnasiet och det är en av dom bästa böckerna jag någonsin läst. 

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
Wuthering Heights av Emily Bronte. Läste ut nästan hela men tog mig aldrig till slutet och känner inte att jag kommer plocka upp den anytime soon så att säga. Inte för att jag tyckte den var dålig, jag kände helt enkelt inget större intresse. 

Jobbigaste bok jag läst:
The Heart of Darkness av Joseph Conrad, också för Engelskan. En sådan himla kort bok som jag kände så fruktansvärd frustration med. Minns att jag vid ett tillfälle slängde boken genom hallen och den gick sönder. Det konstiga är att jag har läst delar av den nu i vuxen ålder och jag känner inte alls att den är svår eller jobbig. Tycker tvärtom att den låter otroligt bra. Tror faktiskt jag får läsa om den någon dag! 

Bästa barnboksförfattaren:
J K Rowling. 

Bok som berört mig mest:
Alltså detta kommer låta riktigt löjligt men jag måste nog ändå säga Harry Potter serien. Satt uppe halva nätterna och läste till ögonen blödde, grät som ett barn och bara älskar, älskar, älskar dom böckerna till döds. Läser om dom ganska ofta och varje gång känner jag mig så himla imponerad av hur hon kunde ha kommit på en sådan magisk och fantastiskt berättelse som verkligen berör. 

Recencera din senast lästa bok:
Jag skriver ju ett inlägg i månaden av vad för böcker jag läst, så ni får vänta tills dess. Inte för jag vet om någon tycker dom inläggen är intressanta eller ej, men jag gillar att skriva dom ändå hehe! 

Till top