Lista om mat

Vardag / Permalink / 0

Snodd från Sandra Beijers blogg, som i princip alltid! 

Vilken är den godaste pastarätten?
→ Alltså detta är verkligen inget elegant svar, men min favorit pastarätt är faktiskt bacon, ost och broccolli pastabake.. alltså, så fruktansvärt gott med krispig ost på toppen....! Inte direkt italiesnk gormét mat haha men det är ju så gott! 

Hur var du med maten som liten?
→ Som dom flesta barn tror jag? Inte speciellt petig med maten, åt det mesta mamma lade framför mig men var ju vissa grejor jag avskydde. Till exempel ägg och broccolli. Mamma bad mig alltid smaka på maten först, ifall smaken ändrats sedan sist. Nu älskar jag ägg och broccilli! 

Den bästa smaken på chips?
→ Prawn cocktail tror jag! Salt and vinegar är så sjukt gott också. 

Topp 3 bästa produkterna eller råvarorna?
→ 1. Vitlök 
2. Ost 
3. Ägg

Om du var tvungen att bara äta mat från en matkultur resten av ditt liv, vilken skulle du välja?
→ Åh vad svårt! Svensk kanske eftersom jag bor i England? Eller typ vilken som helst runt medelhavet. Älskar Italiensk och Grekisk mat. Men åh, Sydamerikanskt är ju hur gott som helst också! 

Vad tycker du att den ultimata tacon ska innehålla?
→ ÅH! ÄLSKAR tacos. Rödlök, paprika, avocado, gräddfil, hot sauce, tomat, salsa och massor med extra stark cheddar. Mums, mums, mums! 

I vilken form är potatis som allra godast?
→ Mammas/min/Jamie Olivers potatis i ugn haha! För många år sedan började mamma laga något vi kallar för "mosad potatis i ugn". Potatisen kokas och sedan mosas väldigt lätt på plåten med olja och slängs in i ugnen. Detta fick hon från Jamie Oliver. Sedan dess har jag kollat upp det exakta receptet som tar mycket längre tid, men fy farao vad fruktansvärt himla gott det är. Det är Andrews favoritpotats också, han ÄLSKAR när jag gör dom. Men jag gör dom inte ofta alls, dom inehåller nämligen otroligt mycket smör och olja haha! I princip, så kokar jag potatis i tio minuter, sedan slänger jag dom på en plåt med smör och olja och in i ugnen i en halvtimme. Sedan tar jag ut dom och mosar dom alla lite lätt så dom sprids ut på plåten, lägger på mer smör och olja, salt och pepper och annan krydda jag känner för, och så tillbaka in i ugnen i en halvtimme. Kommer ut krispigt, smörigt och fluffigt inuti. Så sjukt jävla gott, jag dregglar bara jag tänker på det. 

Har du någon dyr matvana?
→ Typ ost och kött? Och rökt lax, fy fan vad gott det är!! 

Vad lagar du om du har minimalt med tid i köket?
→ Pasta med bacon och pesto och cheddar. Enkelt, snabbt som fan och supergott!! 

Vad är din paradrätt?
→ Måste väl vara potatisen i ugnen med något kött, kyckling antagligen. Gör också en god kyckling med citron couscous. Och skagentoast är alltid en god förrätt, mums! 

Topp 3 restauranger i staden där du bor?
→ (Utan inbördes ordning)
1. Las Iguanas (kedja, men älskar stället! Sydamerikansk mat, mums!)
2. Loch Fyne (kedja igen, men finare sådan. Jättegod fisk!)
3. London Street Brasserie (jättefin resturang, har bara ätit här en gång dock eftersom det är ganska dyrt. Privatägd, ganska välkänd. Underbart god mat!) 
Bubblare: Bills (ännu en kedja, men så mysig resturang och fantastisk god mat)! Zero Degrees (så himla goda pizzor, och dom gör sin egen öl!)

Vad består den bästa helgfrullen av?
→ Proteinpannkakor med blåbär, jordgubbar och honung. Om man ska vara onyttig och man råkar vara bakis så finns det ingen frukost på jorden som slår en Full English Breakfast alltså, så länge det lagas ordentligt. 

Vilken är den senaste råvaran eller maträtten som du lärde dig att tycka om?
→ Mandelmjölk! Använder i min gröt till exempel eller i min proteinshake. Proteinulver är föresten en annan råvara jag nyligen börjat använda, jättegott och perfekt när man behöver något innan eller efter gymmet! 

Finns det någon mat som du inte skyltar med att du gillar?
→ Öh, nej? Varför skulle man skämmas för någon mat? Alla gillar väl skräpmat till exempel. Jag gör mitt bästa för att undvika det, men jävlar vad gott Mc Donalds är alltså. 

Din bästa budgeträtt?
→ Samma svar som min snabbrätt, pasta med bacon och pesto och ost. 

Vad brukar du käka till lunch?
→ Kyckling och grönsaksbuljong eller svampsoppa, med ett äpple, en klementin och några valnötter. 

Vad är det bästa att äta och dricka på en fredagkväll?
→ Jag jobbar på lördagar så fredagskvällar betyder ingenting för mig. Men visst är det alltid mysigt att äta något speciellt kvällen innan man är ledig. Jag ÄLSKAR att gå ut och äta, och jag har ingen direkt favvorätt för en sådan kväll, beror väl på vad man har lust med. Ett glas prosecco och en rökt lax med gräddfil pizza på Zero Degrees, eller en stor härlig stek med pommes på Miller and Carter, eller en burrito på Las Igunanas! Åh, finns så många val. Är man hemma är det alltid gott med helstekt kyckling, eller tacos! Mexikanskt fungerar alltid här hemma. 

Dela med dig av något smart matlagningsknep!
→ Laga couscous i kycklingbuljong istället för vatten, mycket mycket godare om ni inte redan visst vilket jag tror många redan vet i och för sig. Spara alltid lite pasta vatten när du kokar pasta med sås, vattnet ger såsen en krämigare konsistens utan att använda fett som till exempel grädde! Perfekt för carbonara till exempel - då man inte ska använda grädde alls föresten, bara ägg och parmesan!!! Mycket nyttigare och MYCKET godare!

Vad lagar du om du ska laga mat åt många personer?
→ Taacos eller fajitas!

Vilken maträtt tycker du att fler borde upptäcka?
→ I detta landet, vilken färsk fisk som helst egentligen! Tycker det är så konsigt att vi bor på en ö, men att folk äter så lite fisk. Och när dom äter fisk så är det ofta friterat eller ströbröd med pommes. Inte nyttigt med andra ord. 

Vilken är den godaste såsen?
→ Bearnaise eller rödvinssås! 

Vilken råvara önskar du vore i säsong jämt?
→ Kantareller! Önskar jag kunde få tag på dom här också. Och sparris, är ju så mycket godare när dom är i säsång. och JORDGUBBAR för fan!

Till top